• Night ride

> <
  • 1
  • 2
  • 3
ReklamerGPS1ReklamerEndo1ReklamerFB1

Trans Savoie del 2

Dag 4 Enduro Mag Artikel dag 4 MTB News Atikel Dag 4 Promo Video Dag 4

Belært fra dag 2 var vi 4 kører der kørte fra camp lige så snart vi kunne omkring kl 7:30 for at være sikre på at vi kunen komme med en af de første lifte. Dagen begyndte med en stigning på 450m op til en skilift der skulle bringe os op til 2000m og derefter havde vi endnu en stigning på 25om inden vi kom til første etappe i 2300m højde.

 

Sammen med reglerne,deltagerlister og div info omkring løbet, fik man nogle udførlige rutebeskrivelser på hver enkelt etappe både for SE og TE med tidsangivelser for hvor lang tide etappe ca ville tage. Meen alle deltagere efterhånden lært på den hårde måde at tidsangivelserne og antallet af højdemeter på TE skulle tages med en stor skefuld salt, for de tog ofte 50% længere tid og det virkede som om at de ikke angav de højdemeter man kørte op igen hvis man have haft en nedkørsel undervejs på en TE.

Så hvad der ifølge rutebeskrivelsen skulle tage ca 1 time tog os 1 time og 40 minutter. Jeg kommer med den første lift som den eneste af vores lille gruppe på 4, jeg ved ikke hvilken lift de kom med, men der gik 4 timer inden jeg så noget til dem igen.

SE1 er en af de etapper jeg kan huske, det er ganske enkelt den vildeste MTB/vandre spor jeg har prøvet at skulle cykle på. Det første stykke kan vel bedst beskrives som en lang rockgarden efterfulgt af nogle fede skov strækninger. Dagen inden var mine sko faldet fuldstændig fra hinanden, så jeg havde været nød til at købe et par flat pedals så jeg kunne cykle i mine FiveTen sko, og det viste at være en rigtig vinder på denne etappe, jeg kunne gå/løbe langt sikre og komme af og på cyklen end de folk som brugte kliksko så jeg hentede 3 der var startet foran mig allerede på "klippe strækningen og kunen holde dem bag mig resten af etappen FEEEDT :-). Etappen krævede desværre også yderlig 2 ofre som havde mistet fodfæstet, den ene skar/rev en dyb flænge i achilesesenen, en anden faldt med hans carbon cykel og smadrede skrårøret på en spids klippe og så var den cykel død. Se hele etappen Her , den er fra sidste men de var identiske og den er værd at se.

Alt i alt var dag 4 en god dag på trods af at jeg kørete forkert på SE3. Kørte til højre hvor jeg skulel have været til venstre, der var en masse MTb hjulspor på vejen så jeg var sikker på at det var rigtigt, meen efter 3km som går op undre det mig at ingen bagfra har hentet mig, da jeg ved at der er hurtigere ryttere bag mig. Vender om og kommer langt om længe tilbage til der hvor jeg skulle have været til venstre, det kostede masser af tid.

Dag 5 Enduro Mag Artikel Dag 5 MTB News Artikel Dag 5 Promo Video Dag 5

Vi lægger igen ud med en bustur, denne gang er busserne dog til tiden, men det tager igen lang tid at få læsset cyklerne da trailerne egentlig er beregnet til racercykler og ikke MTB´er med brede knopdæk de fleste køre med dæk på 2,2- 2,4 og alle med store knopper. Samt at vi er nøde til at dreje styret 90 grader ellers kan cyklerne ikke være der så vi kommer først afsted omkring kl 9:00. Vi bliver kørt op til omkring 1600m og derefter køre vi en stigning på omkring 250m og det er blevet varmt. Og hvis man sidder og tænker at stininger på 200-400m ikke er så galt, så tro om.

Bløde dæk med store knopper både for og bag og tunge dæk da man jo ikke vil punktere ( jeg kørte med Hans Dampf bag og Magic Mary for) og vel omkring 5 kg i udstyr, hjelm, knæbeskytter, taske med bakcplate til at beskytte ryggen, udstyr til rep af cykel, plus 2-3l væske. Så er selv en 250m stigning efter 4 hårde dage en pinsel, men man kunne dog trøste sig lidt med de utroligt flotte omgivelser, og det var ikke den sidste lange varme stining den dag. Derudover kan jeg faktisk ikke ritig huske selve SE. Men havde ugens dårligste oplevelse den dag, det var en varm dag og alle stigningerne foregik på asfaltveje hvor man bagte i solen, så der røg en masse væske med High5 Zero, og gels ned, samt salttabeletter.

Så da jeg kommer til feedstation trænger jeg virkelig til noget der ikke smager sødt og som ikke er flydene. Men der er ikke flere sandwich eller chips alt hvad der er kage i ikke mindre end 3 slags kage, gels, energidrik, og redbulls. Jeg blev mildets talt pissesur, og da så marshallen siger at jeg da kan gå over på cafeen der ligger overfor og købe en sandwich eksplodere jeg fuldstændig og råber ad ham, "Hvad fanden han bilder sig ind, vi har betalt kassen for at være med i dette løb, og så fordi i fucker op og ikke sørger for at der er mad nok til alle, så skal jeg selv til at købe snadwich" Jeg går over og fylder nogle flere gels i lommen og kvæler 2 redsbulls og køre videre rasende. Da vi kommer tilbage til camp finder jeg marshallen og giver ham en undskyldning, da han på ingen måde kunne gøre for madmanglen.

Og så lige et lille tip, lad vær med at komme gels i lår-lommerne på ens shorts, jeg havde på et tidspunkt sat mig på en af mine raseri-gel og den var så blevt tømt ud i lommen, det kombineret med 25 graders varme for gel til at tørre ind til en fremragende lim som limede shorts og bibs fast til hårene på låret og når man så uvidene om dette trækker sine shorts af, så lyder man ikke særlig mandig. 

Dag 6 Enduro Mag Artikel dag 6 MTB News Artikel Dag 6 Promo video Dag 6

Den sidste dag man er sgu ved at have klaret det, men damn jeg var træt den nat, jeg fik måske sovet 3-4 timer maks og ikke sammenhængende, generelt så sov jeg ikke ret godt iløbet af ugen og det var ved at indhente mig.

Da Ali ( Manden bag Trail Adiction som arrangere løbet) under briefingen aften før beskriver dagens udfordringer lyder det som en fed start vi skal ud på nemlig en blanding af Hike a bike og flowy singletrack op til SE1. Der er iløbet af ugen opstået to helt nye enhede til at måle tid og højdmeter i nemlig et Ali-minut og en Ali-meter, pga de før omtalte beskrivelser af TE som altid tager længere tid og har flere højde meter end beskrevet. Og det skal vise sig at denne første TE absolut er lavet efter Ali enhederne for den er alt andet en en fornøjelse det er den hårdeste TE iløbet af hele ugen .

Vi starter igen med shuttlebus og vi er efterhånden blevet skarpe til at læsse trailerne så vi kommer afsted til tiden, da vi er kommer af busserne starter vi ud på store fireroads, som så går over i det såkaldte flowy singletrack med stykker som skal hikes. Meen det har jo regnet i løbet af natten, så singletracket blevet til et langt mudderspor, hvor vi kan cykle omkring 20% af sporet resten er bæren og skubben af cyklen, Ali bliver bandet langt ind i helvede af mange deltager undervejs. endelig efter lidt over 2 timer kommer vi frem til SE1

SE1 er på den første 1/3 på en åben bjergside og er hurtigt og flowy, derefter rammer vi ned i træerne og etappen bliver tekniske meget teknisk og man må af cyklen mange gange, undtaget måske lige prorytterne. men et fedt spor.

Dagen og løbets sidste SE er nok og så den meste spetakkulære, vi starter på på toppen af en bjergkam og køre langs denne og tungen skal satme holdes lige i munden, da et styrt til venstre kan resultere i et frit fald på omkring 200m. samt at det nu er blevet lidt tåget og regner så det er en udfordring der presser en til det yderste når  man i forvejen er træt ennda meget træt og nu pga vejret våd og kold. Men alle kommer kommer i mål, og de sure miner fra TE1 er blevet erstattet af en euforisk stemming, hjulpet på vej af de specielle Trans Savoie øl sponsoret af Kirby Lonsdale bryggeri alle render rundt og high fiver hinanden.

Trans Savoie er helt sikkert en meget speciel oplvelse og virkelig en fed oplevelse. Det er kun anden gang at løbet blev afholdt og det skinenr også lidt igennem en gang i mellem. Orginasationen bag har stadigvæk en del de kan forbedrer, men de ca 50 frivillige hjælper gjorde en kæmpe indsats for vi køre fik en fed oplevelse og det var alle pengene værd. Vil jeg så gøre det igen? Ja måske!

Grunden til at det er et måske er at 6 dage blev for meget. Dagene flyder sammen og man kan skelne dem fra hianden desværre, samtidig når man ikke rigtig at nyde oplevelserne fra dagen andet end når man lige sidder i en lift, da man har travlt nærmest hele tiden.

Når man kommer til camp skal man have fundet sin taske pakket ud, cyklen ordnes og der er altid noget at lave det er virkelig hårdt ved udstyret, man skal i bad, evt have massage ( kan klart anbefales ) op og spise, hvilket oftest ikke på camp området men i byens "forsamlinghus" eller sportshal. Så er der debriefing og breifing for næste dag. Man kommer oftest ikke tilbage til camp før omkring 17:30-18:00 medmindre man er en af de rigtig hurtige.

Men der er et eller andet der trækker ved løbet, når man om aften sidder og ser promo videoen, tænker man fuck hvor det dog fedt og glemmer fuldstændig hvor sindsygt hårdt dagen egentlig har været. Det er en ting man skal have i tankerne de videoer viser absolut ikke hvor hårdt eller de alt andet end sjove øjeblikke.

Har sagt det før og siger det igen det er hårdt meget hårdt. Synes jeg var i god form havde en rute, hjemmefra over Langesø, Bred, Vissebjerg, Skalbjerg Vissenbjerg Bred, Vissenbjerg og hjem over hesbjerg, dermed fik jeg de sjove nedkørsler og stigninger op til Vissenbjerg,så jeg ialt kørte omkring 70+ km og havde ca 850-900 højdemeter. og kunne køre denne rute uden de store problemmer. Men det var slet ikke nok, den var ikke fysiks krævende nok, nedkørslerne herhjemme erbare ikke lange nok og det samme gælder stigningerne, man får stort set ikke nogen pauser undervejs i Trans Savoie, så kort sagt man kan kun træne for lidt.

Ud over det fysiske er der det teknikske, løbet kræver helt sikkert en masse MTB erfaring, men det kræver også at du ikke er bange for fart og at lad cyklen køre da fart ofte er din bedste ven for at komme over rødder og sten. Det er helt vildt hvor meget ens teksniske evner og selvtillid på cyklen stiger i løbet af ugen. Jeg kørte langt mere afslappet og hurtigere de sidste 2 dage, og switchbacks var pludselig ikke længere trælse forhindringer, men sjove udfordringer.

Så alt det jeg har lært vil jeg tage med mig til Næste gang jeg skal køre Trans Savoi,,, Ja jeg skal helt sikkert prøve igen, måske ikke næste år men det skal prøves igen.

 

 

 

 

@2015 FraugdeMTB | Tlf. 28191946  |  Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.